דלג לתוכן

5 לקחים שהפיקו בעלי עסקים מהסגר הקודם

עמוד ראשי » 5 לקחים שהפיקו בעלי עסקים מהסגר הקודם

תחת ההגבלות שהוטלו בשל COVID-19

בעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם קורסים.
פאניקה, בלבול ותגובה הנובעת מבהלה – אלו הם רק חלק מהתגובות לסגר.
אבל מסתבר שבאמצעות היערכות נכונה, גם מהסגר הזה אפשר להסיק מסקנות ואפילו לשפר תהליכי עבודה.

אחרים החלו להפעיל מערך תפעול מבוסס שליחויות ויש את מי שמצאו פתרונות יצירתיים.
יצאנו לבחון את תגובת השוק לשינויים שהתחוללו במשק מאז תחילת המשבר
ואת המסקנות של מנהלי עסקים מהסגר הראשון.

1. איתור שירותים תחליפיים

בהתאם להנחיות, תוכלו למצוא אפיקים חליפיים לניהול העסק שלכם
באופן אשר לא יפגע בעובדי הארגון, בלקוחות או בספקים.
שירותים תחליפיים מתייחסים לכל אפשרות להרחיב את הפעילות העסקית
או להמשיך לקיים אותה באותו היקף,
תוך הפעלת מערכי אופרציה שונים מאלו שהיו נהוגים בארגון עד עכשיו.

הפעלת שירותי שליחויות, מעבר לשירותים אינטרנטיים
ועבודה של עובדים מהבית – כל אלו מסייעים לארגונים
שעד היום עבדו בעיקר מהחנות להמשיך ולהעניק שירותים ללקוחות גם בזמני משבר.

2. ניצול זמן הסגר ללמידה וניטור הפעילות העסקית

אין חולק על העובדה כי פגיעה במחזור השוטף פוגעת
גם במורל הכללי של כל מי שנפגע מהסגר, בכל היבט שהוא.
ילדים שנמצאים בבית סביב השעון, פגיעה משמעותית בתזרים המזומנים,
חשש לבריאות קרובי משפחה, התנהלות לא עקבית במשק המדיני – כל אלו משפיעים על כולנו.

ניצול תקופת השפל והפעילות המתונה בעולם העסקים למטרות למידה
וניטור עסקיים יכול להיות מפתח להתפתחות עתידית של הארגון:
תקופה זו יעילה במיוחד ללמידת דפוסי הגלישה של הלקוחות שלכם,
להגברת מערך השירותים האוטומטיים והשירותים הניתנים באמצעות האינטרנט,
הגדלת פעילות AI המנטרת את פעילות הלקוחות ובוחנת שעות פעילות עיקריות,
מילות חיפוש מרכזיות באינטרנט למוצרים מבוקשים, גילאים של הלקוחות ואופני הצריכה שלהם ועוד.

הפקת נתונים סטטיסטיים רלוונטיים, עריכת סקר שוק
ופנייה אל לקוחות באופן אישי לחיזוק הקשר עם לקוחותיכם,
אפילו ללא תמורה או ללא הזמנה לרכישת שירותים
או מוצרים מהווה בסיס לחיזוק הקשר עם לקוחות ויצירת מאגר של לקוחות קבועים ונאמנים.

3. הצטיידות לוגיסטית הולמת

אם גם אתם החלטתם שהסגר הזה לא יהיה מה שיפיל את העסק שלכם
והתחלתם לחפש דרכים יעילות ויצירתיות להציל את הפעילות העסקית,
למנף אותה ואפילו להרים את העסק שלכם כמה רמות למעלה,
הצעד הראשון בדרך להתייעלות עסקית הוא הצטיידות לוגיסטית מתאימה
וציוד העובדים במכשור המתאים.

מערכות מחשוב ותקשורת בהן מצוידים עובדי החברה העובדים מהבית
הינן גורמים חיוניים בתהליכי ניהול מאורגן ומבוסס מציאות.
עובדים רבים לא יכולים להגיע למקום העבודה בשל השבתת מערכות החינוך,
בשל הסגר והסיכון הנשקף מהידבקות פוטנציאלית.

מה עושים? ראשית, מוודאים כי לכל העובדים בחברה יש מחשוב
ותוכנה ברמות מספקות לעבודה עם מערכות הארגון.
אם לא, יש לצייד את העובדים במערכות מתאימות.
שנית, יש לוודא כי הדאטה המנוהל מאוחסן בשרת מנוהל
וכי אתם יכולים להיות שקטים ובטוחים כי המידע שלכם מאוחסן
ומאובטח ברמות הצפנה הגבוהות ביותר.
כמו כן, יש לוודא כי המערך מנוטר 24/7 וכי למערכות המידע יש גיבוי הולם
ומענה לכל צורך העולה בזמן התפעול מרחוק.

מעבר לעבודה מהבית יעלה צרכים שונים אצל העובדים, שאלות וקשיים בתפעול.
כמו כן, המעבר לעבודה מהבית חושף את הארגון לגורמים חיצוניים
העלולים לעשות שימוש לא רצוי במידע, לפרוץ לבסיסי מידע קיימים
ואף לשלוח וירוסים או להשתיל תוכנות כופרה שימיטו אסון כלכלי על הארגון.

מה עושים? אתר אינטרנט המאוחסן בשרת מנוהל
ומנוטר כהלכה במערכות המתקדמות ביותר,
פיקוח על מערך המידע שלכם וליווי טכני מלא לעובדים גם מרחוק,
נגישות מידית למידע וסיווג על פי רמות תפקידים בחברה –
מבטיחים תפעול יעיל, מהיר ונגיש מכל מקום.
מבעוד מועד דואגים לניטור המידע באמצעות שירותי ענן מנוהל
על ידי גורם אחראי המכיר את התחום, מבין את העסק שלכם
ואת הצרכים שלו ואמון על מתן שירותים סביב השעון, בכל תחום שהוא.
חברת בית שתספק שירותים כאלה תעניק לארגון
ולמנהליו את השקט הדרוש בניהול שוטף – גם כשעובדים מרחוק.

4. שינוי התפיסה הניהולית

התפיסה הנהוגה בישראל היא תפיסה מאד היררכית, סמכותנית ובמקרים רבים “אבהית”.
באופן זה, מנהלים רבים “לוקחים את המושכות” לידיים ומנהלים את העובדים עד לרמת הפרט.
המעבר לעבודה מהבית יצר מצב בו עובדים, הרגילים לבוסים שמסתובבים סביבם
ומחלקים הוראות או מפקחים מקרוב, מרגישים שהם בחופשה.

שינוי התפיסה הניהולית מתחיל הרבה לפני כן:
בחברות ובתאגידים הגדולים בעולם כבר מיישמים תפיסה של ניהול מרחוק
או טרנספורמציה של תפיסת רווחת העובדים:
חדרי משחק והנאה, הפסקות ממושכות, עבודה לפי שעות נוחות, ארוחות במגוון מסעדות
ואפילו חדר כושר במקום העבודה – כל אלו הפכו שגרה בחברות הגדולות.

תפיסה ניהולית כזו החלה לחלחל בישראל בשנים האחרונות בחברות בעלות תפיסות ארגוניות דינמיות יותר
והיא מוכיחה את עצמה בקרב סטארט-אפים צעירים וארגונים בינלאומיים.
ההסתגלות מצריכה שינוי וגמישות משני הצדדים:
הן מצד העובדים והן מצד מנהלי כוח אדם ומחלקות שונות בארגון.

באופן זה, העובדים מפתחים תפיסת עבודה אחראית יותר ומגדילים ראש בעבודה:
הם לומדים לנהל את הזמן שלהם תוך דיווח למנהלים על ההתקדמות בכל פעם,
והמנהלים מצידם “משחררים חבל” ונותנים לעובדים להחליט באילו שעות נוח להם לעבוד,
באילו מקומות הכי מתאים להם להתרכז ובאיזה אופן יתקיימו תהליכי חיפוש מידע וניהולו.

המפתח לשינוי הזה מתחיל באמפתיה כלפי ההון האנושי בחברה.
סדנאות ייעודיות שהועברו כבר מתחילת המשבר, יועדו להכין מנהלים
ועובדים לשמור על שגרת עבודה גם בתנאים של חוסר ודאות מתמשך
ובלבול במערכת הכללית, ילדים בבית וחוסר ודאות בנוגע לשעות הפעילות של לקוחות, ספקים, קולגות ואחרים.

למרבה הצער, חברות רבות עדיין אינן עובדות לפי מתכונת זו.
עם זאת, מנהלים שהפיקו את הלקחים מהסגר הקודם והיטיבו להבין שלא ניתן לשלוט לחלוטין בעובדים מרחוק, החלו ליישם שיטות עבודה פלקסיביליות יותר וקוטפים עכשיו את הפירות.