דלג לתוכן

ניהול רשתות

כך עושים את זה נכון

עמוד ראשי » בלוג » מחשוב ענן » ניהול רשתות

מה זה ניהול רשתות?

ניהול רשתות, כשמו כן הוא, תחום מקצועי הנגזר ממאפייני השוק בשנים האחרונות
ומבוסס על הצורך לתמוך באופן שוטף,
לתחזק ולתקן תקלות המתעוררות ברשתות המחשוב המקומי
ורשתות התקשורת השונות בחברה.

ישנן שתי דרכים עיקריות בהן מסופקים שירותי ניהול רשתות:
האחת היא באמצעות שכירת שירותיו של איש IT
והשנייה היא קבלת שירותים אלו כחלק מחבילה של
שירותי מחשוב לעסקים במסגרת אאוטסורסינג של שירותי המחשוב.

אחריות על ניהול הרשתות

האדם האחראי על ניהול הרשתות
ועל תחזוקתן השוטפת בתוך החברה מכונה “מנהל IT“, קרי Information Technologhy.
תחת תחומי האחריות של מנהלי רשתות קיימים הגורמים הבאים:
ארגון מערכות המחשוב, אבטחת מידע, ניטור המידע המועבר בין משתמשי קצה,
תכנון ופריסה של מחשוב, חומרה ותוכנה,
תיאום בין המערכות ופיקוח על פרוטוקולים שונים ביניהם: CMIP, SNMP, WBEM, Net-conf.

מנהלי רשתות אחראיים על הגורמים הבאים:

  • חומרת קצה
  • מודמים
  • מתגים ונתבים
  • הגדרות והתקנות ציוד רשת
  • תחזוקת ציוד
  • ניטור פעולות הציוד
  • התקנה ותחזוקה של תוכנות
  • שמירה וניטור תשתיות LAN ו-WAN
  • הגדרת אופן הפעולה של הפרוטוקולים שהוזכרו לעיל
  • ניהול והגדרה של מנהלי התקנים
  • תחזוקת שרתים שונים ועוד

החשיבות של ניהול רשתות

תקשורת עסקית יעילה היא הבסיס התפקודי החיוני של כל עסק בעידן המידע.
די בעשר דקות של חוסר תפקוד באחד המחשבים,
האטה או מידע שלא עובר כראוי בין נקודות הקצה השונות
והחברה כבר פותחת פער להשלים מול לקוחותיה.

עסקים בעידן הנוכחי נדרשים להישאר מעודכנים 24/7,
להגן על המידע ולספק שירותים בהתבסס על חומרה איכותית,
תשתית עמידה לעומסים גבוהים, שירותי ניהול רשתות המאפשרים גיבוי
ותחזוקה שוטפים וכן שירותי ניטור
ובקרה מתמידים השומרים על הרשת הארגונית מתפקדת.

בעידן כזה, ארגון שלא מאמץ תפיסות עולם המבוססות על גמישות מחשבה
ויכולת תגובה מהירה, עד מהרה מוצא את עצמו מדשדש מאחור
כשהוא מתקשה לספק את השירותים הדרושים.
בעידן המידע, דפוסי העסקים מבוססים על יכולת מחשבה מקורית ותגובה מהירה,
גמישות בהיערכות ובארגון ויכולת התאמה לתנאים משתנים,
חשיבה מחוץ לקופסה והתאמת המענה השירותי לצורך של הלקוח.

ארגונים רבים מבינים זאת רק דרך הניסיון
או לאחר התנסות עם נותני שירות לא מקצועיים או לא מנוסים מספיק.
יכולת ההיענות הגבוהה לצרכים של הארגון הינה בין הפרמטרים המשמעותיים בהיבט זה,
משום שהם אלו הקובעים את איכויות השירותים שמעניק ארגון זה ללקוחותיו.

מה חשוב לקחת בחשבון כשבוחרים מנהל רשתות / שירותי ניהול רשתות?

בין אם אתם בוחרים להיעזר בחברה חיצונית לאספקת שירותי ניהול רשתות
ובין אם אתם שוכרים את שירותיו של IT פנימי, חשוב לוודא כי הם עומדים בתנאים הבאים:

זמינות מלאה
חברות רבות כיום עובדות סביב השעון או בשעות לא שגרתיות.
עומסי המידע יכולים להביא לנפילות, האטות או תקלות המצריכות התייחסות מידית.
מסיבה זו, על מנהל הרשת או החברה המעמידה לרשותכם שירותי ניהול רשתות –
זמינים סביב השעון, 7 ימים בשבוע.

חומרה וציוד אמינים
כדי להבטיח תפקוד תקין של החברה חשוב לוודא כי הציוד
ותשתיות התקשורת עומדים בתקנים הרצויים.
ניהול רשתות מקצועי מחייב שמירה על סטנדרטים גבוהים
לרבות שימוש במוצרי ניטור ובקרה מתקדמים
וברמה גבוהה אשר יספקו שקט לצורך תפקוד למשך זמן.

זאת ועוד

איכות הביצועים ומהירות ההיענות
היקפי מידע הולכים וגדלים מיום ליום מצריכים את התאמת התשתיות
והפלטפורמות המשמשות לצורך עבודה עם כמויות נתונים עצומות אלו.
ככל שהמידע בארגוני הולך וגובר עם התפתחות הארגון ושנות הפעילות שלו,
מהירות העברת הנתונים צריכה להתעדכן גם היא
ולהתאים את עצמה לנפחי מידע כבדים המתעתדים לגדול עוד יותר בעתיד.
לפיכך, יש לוודא כי אתם מחזיקים או מקבלים תשתית תקשורת מהירה,
אשר יכולה לעמוד בביצועים גבוהים גם בזמני עומסים יוצאי דופן.

בבחירת מנהל רשתות, חשוב לוודא כי הוא מכיר היטב את מבנה הרשת אותה ינהל,
לרבות חלוקת כתובות, מערכות המשתמשות בתשתית הרשת,
באופן השימוש של כל מערכת ובעומס שלה על התשתית.

אבטחת מידע
פריצות למערכות הארגון הן רק עניין של זמן.
הונאות וגנבת פרטים משמשים דרך קבע אתגרים חדשים להאקרים
המחפשים את דרכם בטכנולוגיות המתפתחות השונות.
מדיניות אבטחת הרשת צריכה להיות מוגדרת היטב על מנת להימנע
ממקרים לא נעימים של פריצה למידע הארגוני,
גנבת מידע וסחיטות באיומים לצורך החזרתו –
מקרים שכבר קרו בעבר ויכולים להפיל עסק או לגרום להפסדים משמעותיים.
תכנון נכון של מערך אבטחת מידע מבטיח כי המידע הארגוני יהיה שמור
ומאובטח בהתאם לדרישות המתאימות.

ובנוסף,

יעילות
מערכות חיוניות לתפקוד הארגון דוגמת CRM, SQL
ואחרות מהוות חלק מהרכיבים הבסיסיים לתפקוד התקין השוטף של הארגון.
על מנת להבטיח כי שירותי ניהול הרשתות יתקיימו בצורה הטובה ביותר,
חשוב לוודא כי המערכות מסונכרנות אלו עם אלו ומבוססות על העדכונים האחרונים.

שרידות
המושג “שרידות” מתייחס ליכולת השרידות של מידע או נכס רוחני אחר.
אבדן מידע בעידן הנוכחי משמעותו הפסדים כלכליים רבים ולפיכך,
יכולת שרידות החומר הינה חיונית וכוללת תכנון נכון של המערכת,
ניהול רשתות חכם, יצירה של רצף גיבויים ויכולת ניטור ברמה גבוהה.

כיום, שירותי ניהול רשתות ניתנים במסגרת חבילת שירותי מחשוב
כוללים המספקים את ההגנה לארגון, שירותי הצפנה של המידע, ניטור ובקרה שוטפים.
שירותים אלו מעניקים לארגון שקט בהתנהלות הכללית
ומספקים מענה מידי לתקלות המתעוררות בתפעול השוטף.
כדי להבטיח את הפעילות השוטפת של העסק,
ללא הפרעות או סיכונים, כדאי לברר על החבילה הנכונה של שירותי מחשוב לעסקים.