דלג לתוכן

שירותי ענן? על מה מדברים כל בעלי העסקים?

עמוד ראשי » שירותי ענן? על מה מדברים כל בעלי העסקים?

אנחנו שומעים עליהם בכל מקום

אומנם? אנחנו בכלל לא בטוחים שהם מתאימים גם לארגון שלנו:
“גם אם אני עסק קטן?”,
“למה שזה יעזור לעסק שלי?”,
“איך אפשר להתרחב דווקא בתקופה כה מאתגרת?”.
שאלות אלו ואחרות נשמעות ממנהלי SMB במגזרי השוק השונים,
והתשובה משתנה בהתאם לצרכי הארגון.
במשפט אחד, אפשר לומר כי שירותי הענן מאפשרים לעסק לעבוד יותר מהר,
יותר יעיל, יותר בזול ובעיקר – בסטנדרטים של העולם החדש.
מה בדיוק כוללים שירותי ענן ואיך זה רלוונטי אליכם?

הכניסה לעולם חדש

אם גם אתם חולמים על מהירות גלישה עילאית, החופש לעבוד מכל מקום,
בכל שעה ועם כל מערכת הפעלה שהיא, שליפת מידע בתוך שניות
וסיווג הגישה למידה על פי דרגים בארגון –
שירותי ענן מציעים את המציאות הזו בכל תחומי פעילות הארגון:
בניהול המידע ובאחסונו, בניטור מידע ובניהול מערכות הארגון השונות.
אבל אלו הן רק חלק מהסיבות בגללן ארגונים עוברים להשתמש באופן שוטף בענן.

אחת השאלות המרכזיות בהן אנו נתקלים בקרב ארגונים היא בנוגע להבדלים
בין תצורות השימוש השונות בענן.
כדי לעשות סדר, הנה כמה מהמושגים הנפוצים:

אג'יליות היא שם המפתח

אחד המאפיינים המרכזיים של העולם החדש הוא היותו Agile.
תרגום חופשי של הביטוי הוא “זריז”.
האקדמיה ללשון עברית תרגמה את המושג בהתאם לרוח התקופה ל”זמישות”,
מושג הכולל בתוכו שתי מילים: זריזות וגמישות.

אין חולק על העובדה כי בעידן המידע, בעידן בו עובדים נדרשים לשמור על פוקוס על המטרה,
תכנון יעיל של פרויקטים ועמידה ביעדים תוך כדי התמודדות
עם מסרים בלתי פוסקים מרשתות חברתיות, אימיילים, לקוחות וספקים –
בעידן זה נדרשת גמישות מרבית המאפשרת לעובדים
ולארגון להתמודד עם כמויות עצומות של מידע
ועדיין להתנהל ביעילות, בזריזות ובעמידה מוצלחת ביעדים שהוגדרו.

אג’יליטי, אם כן, היא יכולתו של הארגון לעמוד ביעדים פרקטיים באופן יעיל ורווחי,
חסכוני ותוך שמירה על היציבות הארגונית ועל רווחתם של כל עובדי הארגון.

On premise ו-On demand – ההבדלים

שירותי On – demand מבוססים על Software as a service, או SaaS,
כלומר: שירותים ומוצרים המותקנים על ענן מחשוב מרוחק אליו הארגון מתחבר באמצעות האינטרנט או קו תקשורת ייעודי.
בשיטה זו, הארגון משלם רק על השירותים בהם הוא משתמש
ורק על פי ההיקף בו נעשה שימוש.
כלומר, במקום לשלם על שירותים של אחסון מידע, מיילים, מספר משתמשים,
רישיונות שנתיים לתוכנות שונות והקפדה על חידוש רשיונות בזמן
ועמידה בתנאים רגולטוריים, ניהול הענן, אספקת רישיונות השימוש
והקצאת הגישה – כל אלו מתבצעים מרחוק.

שירותי On premise הם שירותים המתקבלים בתצורתם המסורתית:
הארגון דואג לקבלת השירותים, לביצוע ההתקנה
ולתקינות ההפעלה שלהם לאורך כל התקופה.

איך בוחרים?

כדי להחליט אם אתם מעדיפים את התצורה המסורתית
או לעבור לשירותי ענן מנוהל מרחוק,
יש כמה שאלות שכדאי להשיב עליהן:

  1. מה היקף הפעילות העסקית והאם היא מתבצעת מהמשרד או מבתי העובדים?
  2. האם ה-IT של הארגון מתמצאים ברגולציה של ניהול המידע?
  3. האם הארגון מוציא כבר היום כספים על שירותים (כמו: תוכנות, רישיונות, סביבות עבודה) שהוא לא משתמש בהם?

אם הפעילות העסקית מתבצעת מבתי העובדים,
אין איש IT שיפקח על יישום הרגולציה בארגון
וכבר היום מושקעים כספים באפיקים שונים שלא כולם מנוצלים לעבודה בארגון,
זה הזמן לבחון מעבר לשירותי On-Demand.
אם הארגון עדיין עובד בעיקר ממשרדי החברה,
יש מי שאחראי על תפעול, הקמה וניהול שירותי המידע
והיישומים השונים מנוצלים במקסימום שלהם לטובת צרכי הארגון –
שירותי On-premise יכולים להיות עדין יעילים.

אבל רגע, למה זה כל כך משמעותי?

“אוקיי”, רבים אומרים לעצמם, “אז אפשר לנהל את כל פלטפורמות המידע מרחוק”,
למה זה כל כך משמעותי? מסתבר שארגונים חוסכים
בין 30%-50% מההוצאות הודות למעבר לשירותי ענן.
שירותי מחשוב ענן מסופקים במתכונת המותאמת על פי שימוש חודשי (כלומר, תשלום חודשי לפי שימוש) או תשלום קבוע לכל השנה.

באופן זה, הארגון נהנה מהתמקדות במה שחשוב באמת:
פיתוח מוצרי ושירותי הארגון, התמקדות במחלקת פיתוח,
חיזוק הקשר עם לקוחות קיימים ועבודה יעילה וברורה.
כמה פעמים אתם משקיעים זמן יקר בהטמעה של תוכנות חדשות וחפיפת עובדים?
כמה עובדים מתוך אלו שערכתם להם חפיפה –
עזבו כעבור מספר שבועות? כמה פעמים רכשתם תוכנה במאות או אלפי שקלים,
רק כדי לגלות שאין בה שימוש של ממש? את כל אלו השירותים בענן חוסכים,
כשהם מאפשרים להשקיע את הסכומים שנחסכו באפיקים חדשים.